AD.nl - Economie - Verwarring in makelaarsland8 maart 2007 ... Ga naar mobiel.ad.nl om deze website in compacte weergave te bekijken. ... jaar Zoekallehuizen.nl en kwam de Postbank met iBlue Makelaars. ...
www.ad.nl/economie/article1159060.ece
Verwarring in makelaarsland
Door EDUARD VOORN
AMSTERDAM/NIEUWEGEIN - Er is een ware strijd losgebarsten tussen de snel groeiende groep webmakelaars en de traditionele ....
FOTO RUBEN SCHIPPER
...makelaardij
,,Beide groepen schieten met scherp,’’ constateert een makelaar.
De strijd is het gevolg van de spectaculaire groei van het aantal makelaarssites, al of niet met het logo van de makelaarsvereniging NVM. In dit gevecht mengen zich ook banken en verzekeraars. Zo kocht Rabobank vorig jaar Zoekallehuizen.nl en kwam de Postbank met iBlue Makelaars. Op deze manier proberen deze instellingen financiële producten aan de man te brengen.
Vandaag discussieert de top van de NVM met de NVM-afdelingen over de vraag of de webmakelaars aan dezelfde eisen moet voldoen als de makelaar ‘in de straat’.
Grote makelaarskantoren en NVM-afdelingen vinden dat Jeroen Stoop, oprichter van de succesvolle site Makelaarsland.nl, aan dezelfde eisen moet voldoen als zij. ,,Hij d’r uit of ik eruit,’’ zegt Pieter Joep van den Brink, voorzitter van de Makelaars Vereniging Amsterdam, ferm. ,,Een eerder royement mislukte, omdat de kwaliteitseisen niet scherp waren geformuleerd. Dat gaat nu gebeuren. Makelaarsland kan lid blijven, lees: onze site Funda gebruiken, als ze zich houden aan de kwaliteitseisen van de NVM. Dat betekent dat elk huis dat te koop wordt gezet eerst bekeken moet zijn. Het is nu niet opportuun om te vragen of we uit de NVM stappen. Eerst gaan we praten, maar het wordt een warme zomer als de NVM de kwaliteitseisen niet aanscherpt.’’
Stoop vecht als een leeuw om dit tegen te gaan. Hij vindt het een stap terug in de tijd en volgens hem dupeert het de consument. ,,Het is de zoveelste aanval door de oude garde van de NVM om de internetmakelaar in de ban te doen. De NVM heeft een nieuwe regel bedacht, waarbij één en dezelfde persoon de opname én onderhandelingen zou moeten doen. Dat is nu net iets dat in het huidige businessmodel van Makelaarsland niet mogelijk is.’’
Stoop krijgt deels steun van de Vereniging Eigen Huis (VEH). ,,Terug in de tijd kan niet meer,’’ zegt Frank van Loon, directeur VEH. ,,De internetontwikkelingen gaan door. Er zijn consumenten die 800 euro over hebben voor een doe-het- zelf-internetmakelaar als Makelaarsland. Anderen betalen 6000 euro voor een makelaar, waar je de gehele kerstboom van dienstverlening van betrekt. De verschillen tussen de twee typen makelaars zullen komende periode duidelijker naar buiten gebracht moeten worden.’’
Voor Frits Markus, voorzitter van NVM Rotterdam, is het ook duidelijk dat een meerderheid van de vierduizend makelaars juist kiest voor de consument. ,,Kijk wat het effect is geweest in Rotterdam van het afschaffen in 2001 van de titelbescherming. Huisjesmelkers konden er werken, omdat ze zich makelaar noemden. Kwaliteit is dus dat voor de verkoop het huis minimaal één keer bezocht moet zijn door de verkopende makelaar. Iedereen zal zich aan deze regel moeten houden of anders is het vertrekken.’’
Tussen al die scherpe standpunten klinkt Jaap van Rhijn, directievoorzitter van makelaarsnetwerk Dynamis, bijna mild. Hij spreekt van ‘de hand in eigen boezem steken’. ,,Het is voor ons en de consument een verwarrende periode. Door de snelle internetontwikkelingen verandert onze branche snel. We zullen als generalistische makelaars veel duidelijker moeten maken aan de consument wat voor diensten en producten we leveren en vooral ook wat die kosten.’’
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten